Επτά μελετήματα για τον Καβάφη, Εισαγωγή και επιμέλεια Ελισάβετ Αρσενίου. Δοκίμιο/Κριτική, εκδ. Μανδραγόρας

In Δοκίμιο, ΕΚΔΟΣΕΙΣ, Πεζογραφία by mandragoras


Δοκίμιο



Επτά μελετήματα για τον Καβάφη, Εισαγωγή και επιμέλεια Ελισάβετ Αρσενίου, Συλλογικό έργο, Γράφουν οι: Ελισάβετ Αρσενίου, Σοφία Βούλγαρη, Δημήτρης Δασκαλόπουλος, Παναγιώτα Θεοδωρίδου, Βασιλική Κοντογιάννη, Νίκος Μαυρέλος, Ιωάννης Πετρόπουλος, Μαρία Στασινοπούλου. Σχόλια νέων αναγνωστών: Βασιλική Χριστίνα Ανδρέου, Φωτεινή Κανταρίδου, Στέφανος Κυριάκου, Βασιλική Κύρκου, Λώρα Κύρκου, Ευστρατία Παντελίδου, Γεώργιος Στεφανίδης, Ειρήνη Ψαρρά, (Σειρά: Δοκίμιο/Κριτική), εκδ. Μανδραγόρας, Αθήνα, Φεβρουάριος 2018, σελ. 144, 17Χ24, αριθμ. έκδοσης: 283, ISBN 978-960-592-065-4, τιμή 15,90 ευρώ.

 

Ξεκινώντας με την πρόθεση δημοσίευσης των πρακτικών της Ημερίδας για τον Κ.Π. Καβάφη που διοργάνωσε το Τμήμα Φιλολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης στις 23 Μαΐου του 2013, η επιμελήτρια της έκδοσης καθηγήτρια του Δημοκρίτειου Ελισάβετ Αρσενίου, προχωρά στη διαπίστωση ότι με την πάροδο του χρόνου τα κείμενα αποτέλεσαν αυτόνομα και ανεξάρτητα δοκίμια που εκτός από τις καθαρά φιλολογικές ή πραγματολογικές προσεγγίσεις, αναζητούν τις λιγότερο εμφανείς στιγμές ποιητικής διαμόρφωσης του ποιητή. Με αποτέλεσμα το βιβλίο αυτό ν’ αποτελεί ένα ακόμη σημείο στο σταθερό δρομολόγιο (με επιστροφή) από την μικρο-ανάγνωση στην μακρο-ανάγνωση του καβαφικού έργου.

Με τη δημοσίευση μάλιστα σχολίων εκ μέρους των φοιτητών, που περιλαμβάνονται στην έκδοση, επιτυγχάνεται ευκολότερα η προσέγγιση του νεότερου κοινό στον καβαφικό κόσμο.

Στο μελέτημά του ο βιογράφος και μελετητής του Καβάφη Δημήτρης Δασκαλόπουλος επικεντρώνεται στις παρωδίες των καβαφικών ποιημάτων. Ξεκινώντας με τον Σεφέρη και προχωρώντας σε Αλεξανδρινούς και Αθηναίους συγγραφείς παρωδιών κυρίως στον μεσοπόλεμο και μετά το 1960.

Η Μαρία Στασινοπούλου επιχειρεί μία τυπολογία των καβαφικών προσωπογραφιών με τη διαπίστωση ότι τα καβαφικά πρόσωπα περιγράφονται κυρίως στα ερωτικά ποιήματα, αλλά και τα γεροντικά ή γερασμένα πρόσωπα του Καβάφη βιώνουν την φθορά. Δημιουργείται έτσι μία αφήγηση που φωτίζει την ανθρωποκεντρική και σημασιακά πυκνή ποίηση του Καβάφη.

Η Βασιλική Κοντογιάννη προσεγγίζει το θέμα των εσωτερικευμένων διαλόγων στην καβαφική ποίηση, αναπτύσσοντας τον τρόπο με τον οποίο η ποίηση του Καβάφη συνδέεται με την κατάσταση του σημερινού πολιτικού αδιεξόδου σε πλαίσια ευρωπαϊκά και οικουμενικά.

Ο καθηγητής κλασικής φιλολογίας του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δ.Π.Θ. και Διευθυντής του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Παν/μίου Harvard στην Ελλάδα Γιάννης Πετρόπουλος επιχειρεί μία συνανάγνωση της ιλιαδικής κηδείας του Σαρπηδόνος με το ομώνυμο καβαφικό ποίημα, φωτίζοντας τον τρόπο προσέγγισης του Ομήρου από τον Καβάφη.

Η Ελισάβετ Αρσενίου μεταφράζει και σχολιάζει ένα ανέκδοτο κείμενο του τεχνοκριτικού Νίκου Στάγκου με αφορμή μία ανέκδοτη ομιλία του στα αγγλικά τη δεκαετία του 1980 για έναν Καβάφη αντι-θεσμικό, κοσμοπολίτη και μοντερνιστή.

Ο Νίκος Μαυρέλος επικεντρώνεται στα κριτικά και θεωρητικά κείμενα του Καβάφη γραμμένα στην τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα, εντοπίζοντας σε αυτά την απόλυτη συνείδηση της νεοτερικότητας που διακατέχει τον Καβάφη ταυτοχρόνως με τους σημαντικούς Ευρωπαίους μοντερνιστές.

Η Σοφία Βούλγαρη αναζητά τη σύγχρονη προοπτική της καβαφικής ποίησης και την σημασία της στην παρακμιακή εποχή μας.

 

«Μ»

 

Share this Post