Ο (δεύτερος) Επαναπατρισμός του Κορνήλιου Γραμμένου Repatriation Vol. 2 από 13 Μαρτίου έως 5 Μαΐου 2018

In Εικαστικά, Τέχνες by mandragoras


Εικαστικά



O «Επαναπατρισμός 2», συνέχεια της περσινής (Repatriation Vol. 1), του Κορνήλιου Γραμμένου παρουσιάζεται από την Τρίτη 13 Μαρτίου, και ώρα 1900, έως το Σάββατο 5 Μαΐου 2018 στην αίθουσα τέχνης «ε κ φ ρ α σ η – γιαννα γραμματοπουλου» (Βαλαωρίτου 9α Αθήνα, Τ.Κ. 10671, T: +30 210 3607 598, F: +30 210 3607 546 www.ekfrasi-art.gr  )

Ώρες λειτουργίας: Τρ / Πεμ / Παρ 11.00-20.00h, Τετ 11.00-18.00h, Σαβ 11.00-15.00h

Η αναζήτηση μιας επιστροφής, του επαναπατρισμού, προσεγγίζεται μέσω κατασκευών από ξύλο, μάρμαρο και σίδερο άλλοτε με τη μεσολάβηση του χρώματος κι άλλοτε πρωτογενώς με την αποτύπωση του υλικού στην ανεπεξέργαστη φόρμα του. Σημειώνει χαρακτηριστικά ο καλλιτέχνης: «Αν ο σκοπός της τέχνης ήταν και ίσως να είναι ακόμα η διεύρυνση της συνείδησης μας για τον κόσμο, τότε τα έργα τέχνης ωραία θα ήταν μαζί με τις άλλες ιδιότητες τους να είναι άμεσα και ευανάγνωστα έτσι ώστε να δημιουργείται ένα νήμα μεταξύ του έργου και του θεατή ή να μην δημιουργείται, πράγμα μάλλον εξ ίσου σημαντικό και ενδιαφέρον.»

Η ιστορικός τέχνης Νίκη Παπασπύρου, με αφορμή την έκθεση, σημειώνει: Τα γλυπτά του Κορνήλιου Γραμμένου μεταγράφουν με επιτυχία τον λατινικό αφορισμό Verum esse ipsum factum («Αυτό που είναι αληθινό είναι ακριβώς αυτό που γίνεται») καθώς ο εικαστικός στοχεύει να κατακτήσει περισσότερο την πεμπτουσία του θέματος, το νόημα που φέρει, παρά την απεικόνισή του.

Η ιδέα, η έννοια, δίνεται συμβολικά μέσα από τη σύνθεση των λεπτομερειών της βασικής κατασκευής. Ο καθεδρικός ναός, ο φιλόσοφος, ο σκύλος απεικονίζονται νοηματικά. Οι κατασκευές του, πειθαρχημένες αλλά και εύπλαστες, δημιουργούν ένα ιδιαίτερο περιβάλλον. Οι καθαρές και λιτές φόρμες εμπεριέχουν τη γλυπτική και
τη ζωγραφικ
ή σε ένα ενιαίο σύνολο. Το χρώμα χρησιμοποιείται, προσεκτικά και συγκροτημένα, ως δομικό στοιχείο. Ενεργοποιεί τη σύνθεση και εντείνει την αρμονία της ολότητας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το γλυπτό “Nirvana”, όπου η συμμετρική αντιπαράθεση λευκού και μαύρου χρώματος μεταγράφει την έννοια της ηρεμίας, της ισορροπίας και της γαλήνης.

Το κάθε γλυπτό ξεχωριστά, αλλά και το σύνολό τους, είναι η εμπράγματη
σ
ύνδεση της μνήμης της ιστορίας και της φαντασίας του εικαστικού με τα στοιχεία της καλλιτεχνικής του εργασίας.

Ο Κορνήλιος Γραμμένος ορμητικός, δημιουργικός και κριτικός πετυχαίνει
τον επαναπατρισμ
ό του κόσμου και αποδίδει εξαιρετικά διαμέσου των έργων του τις εσωτερικές και εξωτερικές διαδικασίες που ορίζουν και συγκροτούν για τον κάθε ένα την έννοια του τόπου του, την προσωπική του «πατρίδα».

«Μ»

Share this Post