Αν οι πληροφορίες που μεταφέρει ο τύπος
αφήνουν συναισθηματικό αποτύπωμα, τότε ποιο είναι αυτό;
Ένα προσωπικό πείραμα με εργαλείο τον δημόσιο λόγο
της Στέλλας Τενεκετζή
Το εγχείρημα
Ξεκίνησε στις 27 Ιουνίου του 2015, την ημέρα που προκηρύχθηκε το Δημοψήφισμα. Στο πολωμένο κλίμα της εποχής, η συγγραφέας, θέλοντας να μετρήσει πόσο επηρεάζεται από το περιβάλλον της στράφηκε στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων. Με την υπόθεση ότι ο δημόσιος χώρος οικοδομείται από τον δημόσιο λόγο, ξεκινάει και καταγράφει καθημερινά το λεξιλόγιο των πρωτοσέλιδων.
Λίγους μήνες μετά, τον Οκτώβριο του 2015, αρχίζει να ανασυνθέτει το λεκτικό υλικό. Η τεχνική ήταν δοκιμασμένη, το cut-up έτσι όπως το προσέγγισε ο Μπάροουζ. Οι σημειώσεις πληθαίνουν και τον Δεκέμβριο του 2015 αποφασίζει από δέκτης να γίνει πομπός.
Με εργαλείο το ποίημα ξεκινάει και καταγράφει για έναν ημερολογιακό χρόνο τη δική της συναισθηματική κατάσταση. Η γραφή δηλαδή εξυπηρετεί την αυτοπαρατήρηση. Το κάθε ποίημα παράγεται μόνο από το λεξιλόγιο ενός πρωτοσέλιδου. Αυτός είναι ο κανόνας που ακολουθεί – πρόκειται δηλαδή για γραφή μέσα στον περιορισμό.
Το υλικό στο σύνολό του δεν εκτίθεται για σχεδόν τέσσερα χρόνια. Έρχεται στο προσκήνιο, ασυναίσθητα, κατά τη διάρκεια του 2020. Στίχοι τοιχοκολλούνται, γίνονται δράσεις στον δρόμο (performances βασισμένες στο ρεύμα της concrete poetry). Παράλληλα, ο σκηνογράφος Γιάννης Κατρανίτσας ολοκληρώνει την εικαστική προσαρμογή του πειράματος.
Το παρακολουθούμε ηλεκτρονικά
Σήμερα, δεδομένων των συνθηκών, το εγχείρημα παρουσιάζεται στη σελίδα:
https://www.facebook.com/protoselida2016
Διαμορφώνουμε το περιβάλλον μας ή μας διαμορφώνει; Με αυτήν την ερώτηση μας προσκαλεί η συγγραφέας. Να εξερευνήσουμε αν πρόκειται για προσωπική υπόθεση ή αν το πείραμα έχει περισσότερες προεκτάσεις.
Τα ποιήματα του Ιανουαρίου
ακυκλοφόρητες διασκευές
με στοίχειωσες με τα ψέματά σου
με το ανθρωποκυνηγητό
φωτογράφε της χρονιάς
ο φακός σου με έπληξε ανεπανόρθωτα
μέσα από την προοπτική του
επιβεβλημένη ήταν η κατάσταση
δρομολόγησα
ακυκλοφόρητες
διασκευές μου σε προσφορά
με κάθε κλικ
σε κάθε πρωτεύουσα το φάντασμά σου
το δόγμα σου
τα όπλα σου
χάνω το ένα τρίτο μου κάθε μήνα
συρρικνώνομαι γέρε χρόνε
φύγε
παραδώσου
αυτομάτως
μέσα στις πολικές θερμοκρασίες της νέας εποχής
με το καλό ή με το άγριο
προβλέπεται
θα
ριχτούμε
στη
δουλειά
τελειώνει ο ρόλος μας
οι επιπτώσεις πολλαπλασιαστικές
αγάντα, θα αναδιαρθρωθούν οι ζωές
μέσα στα καυτά μέτωπα της νέας εποχής
για λίγες ώρες
στην αλλαγή προβλέπεται παράταση
στον ρόλο της αυτομάτως η Πρωτοχρονιά
σε λίγες ώρες
ο
ρι
στι
κά
χιλιάδες στα γενναία δεσμά
ηγεμονία
δύο εισιτήρια στην τιμή του ενός
η εποχή
εργαλείο
το παζάρι, σωσίβιο των κρατούντων
με ψαλίδι έρχονται για ραπτική υψηλή
βράζουνε
αναζητούν
το κλειδί του τύμβου
Επιπλέον πληροφορίες
Για να ολοκληρώσει το πείραμα η συγγραφέας χρησιμοποιεί 23 εφημερίδες ευρείας κυκλοφορίας. Συνολικά, καταγράφει το λεξιλόγιο του τύπου για 488 ημέρες.
Το εγχείρημα συνοδεύουν οπτικοακουστικοί πειραματισμοί.
Με τη συμβολή των Space Scavengers, ακούμε το πρώτο ποίημα.
https://www.youtube.com/watch?v=u451rhinJ0M
στίχοι, ερμηνεία Στέλλα Τενεκετζή / music Space Scavengers / video Γιώτα Χαλκιά / sound design Deeply Unexpected
Το πρώτο βιβλίο της Στέλλας Τενεκετζή είναι η συλλογή διηγημάτων με τίτλο Του Επαγγέλματός της. Άρχισε να το γράφει παράλληλα με αυτήν την εργασία της. Ολοκληρώθηκε το 2019 και κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Απόπειρα.
Οι Space Scavengers είναι ο Βασίλης Κεσαλίδης και ο Δημήτρης Παπαδημητρίου. Περισσότερα για τη δουλειά τους:
https://topikapthesceneinthessaloniki.music.blog/2019/02/07/space-scavengers/
https://soundcloud.com/space-scavengers
Η φωτογραφία είναι στιγμιότυπο από δράση στον δημόσιο χώρο. Στην οδό Ολύμπου, στη Θεσσαλονίκη, τον Οκτώβριο του 2020. Φωτογραφίζει η Γιώτα Αναστασιάδου.