Η Ειρήνη Κανά στην Γκαλερί Σκουφά στη νέα ατομική της έκθεση με τίτλο «Γυναίκες και άλλοι αστερισμοί»

In Εικαστικά, ΤΕΧΝΕΣ by mandragoras


Εικαστικά


  ην Πέμπτη 12 Οκτωβρίου, στις 19.30, στη Σκουφά 4 στο Κολωνάκι, εγκαινιάζεται η ατομική έκθεση ζωγραφικής της Ειρήνης Κανά, με τίτλο «Γυναίκες και άλλοι αστερισμοί». Διάρκεια έκθεσης έως και το Σάββατο, 4 Νοεμβρίου 2017.

Ώρες λειτουργίας: Δευτ-Τετ-Σαβ 10:00-15:30, Τρ-Πεμ-Παρ: 10:00-15:30 & 17:30-21:00

Η έκθεση περιλαμβάνει έργα των τελευταίων 2 χρόνων κι έχουν ως θέμα τη γυναικεία φιγούρα. Οι γυναίκες της Κανά είναι οικείες, μυστηριώδεις και ταυτοχρόνως ονειρικές στην υπερβατικότητα των χρωμάτων τους. Με ένα χρώμα πυκνό και λαμπερό, μέσα από την ένταση της ευδιάκριτης πινελιάς της διαμορφώνει μια ατμόσφαιρα ρομαντισμού και έκστασης.

 

Η κριτικός και ιστορικός της Τέχνης Αθηνά Σχινά, αναφερόμενη στην πρόσφατη δουλειά της Κανά, γράφει μεταξύ άλλων:

Εστιάζοντας περισσότερο στην υφολογία και στο κλίμα, μέσα απ’ το οποίο εμφανίζονται αυτές οι μορφές, θα έλεγα πως προσωποποιούν θηλυκές όψεις και κατά βάθος «παραγωγικές» κοσμικές νομοτέλειες, ενδογενείς επίσης ψυχολογικές καταστάσεις ή και φαινόμενα της φύσης. Άλλοτε πάλι, «σωματοποιούν» ιδιότητες της ίδιας της παράδοξης παρουσίας τους, καθώς στέκονται ως όψεις και γεννήματα της πλάσης, ενώ ταυτοχρόνως ακροβατούν στον χωροχρόνο, εμφανιζόμενες γήινες και υπερβατικές, χοϊκές κι ευδαιμονικές, ευγονικές και μυστηριώδεις. Παράλληλα δίνουν το στίγμα τους ως οντότητες νοσταλγικές κι αινιγματικές, εαρινές κι αποσπερινές, με το φως τους πηγαία να περιθάλπει τα σώματά τους κι ανακλαστικά να αναβλύζει από την οσμωτική περιχώρηση του ενός χρώματός τους προς το άλλο, της μιας τονικότητας που αναδεικνύει μουσικά τον συγχρωτισμό της με την διπλανή. [ ]

Παρατηρώντας κανείς τα έργα της Ειρήνης Κανά, αισθάνεται την αφή να διεγείρει και ουσιαστικά να ενεργοποιεί την δυναμική της όρασης, την οποία υποκαθιστά, την ίδια στιγμή που η όραση παραχωρεί, ως αίσθηση και λειτουργία, την θέση της στην ακοή. Κι αυτό το χαρακτηριστικό της μορφοπλαστικό, όσο και δομοσυστατικό γνώρισμα, μας το μεταδίδει έμμεσα η ζωγράφος, καθώς χειρίζεται επιδέξια και οριακά χρώμα και υλικό, πλάθοντάς τα μαζί και μέσα από τις εναρμονιζόμενες αντιθετικότητές τους, όπως και τις απρόσμενες ισορροπίες τους που εκλύουν εσωτερική φωταύγεια, (κατά την χωροθεσία και την χωροπλασία της κάθε μορφής της). [ ]

Οι θέσεις και οι στάσεις των σωμάτων, εμφανίζονται σαν την παράδοξη «γραφή» μιας ποικιλίας ιδεογραμμάτων, που αναπτύσσονται κι άλλοτε συμπτύσσονται στον ελαστικό κατά τα άλλα χώρο. Τον χώρο άλλωστε, των «γλωσσικών», όσο κι εννοιολογικών αυτών σηματοδοτήσεων (που χρωματίζει και ρυθμικά συντονίζει συναισθήματα και συνειρμούς), εξαρχής τον γεννούν και τον ορίζουν οι μορφές της Ειρήνης Κανά, ενώ ταυτοχρόνως τον εξουσιάζουν. Κι εκείνος, από την δική του πλευρά, τις περιλαμβάνει και τις νοηματοδοτεί αυτές τις δισυπόστατες μορφές, με την γυμνή τους εφήμερη, όσο και υπερβατική αλήθεια, μέσα από τους αντικατοπτρισμούς των ουρανών και τους κυματισμούς των θαλασσών τους, μέσα από τα βλαστήματα της γης και τα φεγγάρια των αέναων ταξιδιών τους, μέσα από την Παραδείσιά τους «ευωχία» και πριν από την Έξωση τους ή τις επιβαλλόμενες απαγορεύσεις της Ρομφαίας, των συμβάσεων δηλαδή και κάθε είδους εκλογικεύσεων, που απομαγεύουν όχι μόνον τις μορφές αυτές και τα αισθαντικά τους φορτία, αλλά κυρίως την πραγματικότητα. [ ]

Οι χειρονομίες και τα βλέμματα των «παγανιστικών» γυναικείων αυτών μορφών, μεταφέρουν ακατοχύρωτα νεύματα και μετέωρες υποψίες, ανηλικίωτες χαρές κι ανεξίτηλες γητειές, αμφίσημα μηνύματα και ακαταμάχητες προσδοκίες, σ’ αυτά τα γεμάτα δύναμη, αλλά και τρυφερή αθωότητα, έργα της Ειρήνης Κανά. Κι ο κόσμος τους, ο κόσμος που παριστάνει και παριστάνεται στην συγκεκριμένη αυλαία της θέασης, δεν είναι άλλος από εκείνον τον καταγωγικό ή αρχετυπικό, που σιωπηλά συνδιαλέγεται με τον κυκλικό χρόνο των «επιτελεστικών» λειτουργιών του υποσυνειδήτου μας.

 

 

H Ειρήνη Κανά γεννήθηκε στα Χανιά και σπούδασε ζωγραφική με τον Π. Τέτση στην ΑΣΚΤ απ΄ όπου αποφοίτησε με άριστα το 1990.

Έχει πραγματοποιήσει 21 ατομικές εκθέσεις σε Ελλάδα, Γερμανία, Κύπρο, ενώ έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες ομαδικές, σε Ελλάδα, Κύπρο, Γερμανία, Βέλγιο, Ιταλία, Αυστραλία και Κίνα.

Διακρίθηκε στους πανελλήνιους διαγωνισμούς, του Εικαστικού Επιμελητηρίου το 1998 , της BOSCH  1993, και έλαβε το Βραβείο των Δέκα 2006, Γραμμάτων και Τεχνών. Ο Δήμος Αθηναίων διοργάνωσε προς τιμήν της έκθεση το 2003 στο Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη(Πιλοποιείο).

Έργα της υπάρχουν στις συλλογές του Υπουργείου Πολιτισμού, Βουλής των Ελλήνων, στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο Μουσείο Γουλανδρή στην Άνδρο, στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, στο Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης, στο Μουσείο Ύδρας, στην Εθνική Τράπεζα και στην Eurobank, στον ΟΠΑΠ, στην ΑΓΕΤ Ηρακλής, στην Interamerican και άλλες ιδιωτικές συλλογές  στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Share this Post