Χρυσούλα Αγκυρανοπoύλου | Ανοικτό σμήνος Σειρήνων

In Μουσική, ΤΕΧΝΕΣ by mandragoras


Μουσική

Χρυσούλα Αγκυρανοπoύλου | Ανοικτό σμήνος Σειρήνων
αρχίζει με χειροκροτήματα το ποίημα
Ν. Καρούζος

Στην συναυλία που δόθηκε στις 28/2 και 1/3 στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης με τίτλο «Crucifigat – Μουσική από την εποχή των Σταυροφόρων» το σύνολο παλαιάς μουσικής Ex Silentio με καλεσμένο τον ουτίστα Ζιάντ Ρατζάμπ παρουσίασαν με μοναδικό τρόπο ένα μουσικό σταυροδρόμι ανάμεσα σε ανατολή και δύση με έργα από τον δυτικό Μεσαίωνα των τροβαδούρων Raimbaut de Vaqueiras και Elias Cairel, καθώς και αραβική παραδοσιακή μουσική. Οι σολίστες Δημήτρης Κούντουρας (μεσαιωνικά φλάουτα & καλλιτεχνική επιμέλεια) Τομπίας Σλιρφ (φωνή, βιέλα με τροχό, οργκανέτο & γοτθική άρπα) και Ζιάντ Ρατζάμπ (φωνή & ούτι) μάγεψαν ανεστραμμένως τους ακροατές,, καθώς ερμήνευσαν τα έργα με την φωνή των Σειρήνων· αυτές, καιρό τώρα, όχι μόνο εισακούονται, αλλά παρεμβαίνουν και στον τρόπο με τον οποίο ακούμε όλες τις μουσικές του κόσμου, από το Duecento ως τις μέρες μας.

 

Ο Δημήτρης Κούντουρας μύησε το κοινό του με εκπληκτική δεξιοτεχνία (λεκτική και λυρική ταυτόχρονα) «συστήνοντας» τους ερμηνευτές, τα όργανα αλλά και το πέρασμα των τρουβαδούρων από την Θεσσαλονίκη και την Κωνσταντινούπολη, προετοιμάζοντας την κατάμεστη αίθουσα του μουσείου γι’ αυτό που θα ακολουθούσε: απρόσμενες μουσικές προτάσεις, οργάνωση υψηλής αισθητικής, εξαιρετικός λυρισμός των τραγουδιστών προσαρμοσμένος στον αυλικό έρωτα των προβηγκιανών προτύπων, παρεμβάσεις που στην κυριολεξία κρατούσαν σε εγρήγορση τους ακροατές μέχρι την ολοκλήρωση του αριστοτεχνικού αυτού εγχειρήματος. Μια calenda maya σε πλήρη εξέλιξη.
Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι όποιος γνωρίζει τους τρουβαδούρους, γνωρίζει και μουσική και ποίηση. Πρωτεργάτης αυτής της αλήθειας υπήρξε ο Ezra Pound, η δουλειά του οποίου άγγιξε και τον Όμηρο και το Ιαπωνικό Νο· και την Αγγλοσαξωνική μούσα και τον Cavalcanti. Πιο κοντά σε μας, και στην ίδια ευθεία, βρίσκονται ποιητές όπως οι George Economou και Paul Blackburn, δεινοί ανθολόγοι και ερμηνευτές της προβηγκιανής πνευματικής παρακαταθήκης. Οι τρεις «αλχημιστές» της μουσικής εκείνης βραδιάς από αυτή την παράδοση μετάγγισαν την τέχνη τους. Πιστοί, όπως και ο Pound, στην αναρχική πλευρά της ευρηματικότητας, αιχμαλώτισαν ποίηση και ήχο σε μια πανδαισία καινούργιων τόνων πάνω στις πανάρχαιες μουσικές αλήθειες.

Χρυσούλα Αγκυρανοπούλου

Ex Silentio

Ex Silentio


Τζιαντ Ρατζάμπ

Τζιαντ Ρατζάμπ

Share this Post