ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑΣ του περιοδικού Μανδραγόρας που προκηρύχθηκαν με αφορμή το «έτος Γιάννη Σκαρίμπα»

In Προκήρυξη Βραβείου by mandragoras

 

Η τελετή απονομής των βραβείων θα γίνει στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, Αμφιθέατρο Αντώνης Τρίτσης, Ακαδημίας 50, την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2024 και ώρα 7μμ, σε εκδήλωση που συνδιοργανώνει ο Μανδραγόρας με τον Οργανισμό Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ).

Το περιοδικό Για την Τέχνη & τη Ζωή Μανδραγόρας και οι εκδόσεις ΜΑΝΔΡΑΓΟΡΑΣ, συμμετέχοντας στο «Έτος Γιάννη Σκαρίμπα», που κηρύχθηκε στη Χαλκίδα με αφορμή τη συμπλήρωση 40 χρόνων από τον θάνατο του πρωτοπόρου συγγραφέα ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΑΡΙΜΠΑ (Αγία Ευθυμία Φωκίδος, 28 Σεπτεμβρίου 1893 – Χαλκίδα, 21 Ιανουαρίου 1984), προκήρυξαν τον ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑΣ με ελεύθερο θέμα εμπνευσμένο από το έργο του πολυσχιδούς δημιουργού.        

            Καταγράφηκαν 161 συμμετοχές στον διαγωνισμό ποίησης, ενώ σε αυτόν της πεζογραφίας 61. Επτά πρόσωπα υπέβαλαν συμμετοχές και για τα δύο είδη.

            Κριτήρια για τον διαγωνισμό αποτέλεσαν:

1) Η ελεύθερη όσο και δημιουργική αφομοίωση του τιμώμενου έργου, καθώς και η ανάδυσή του από την παράδοση και την πρωτοπορία της ελληνικής τέχνης του λόγου.

2) Οι τεχνικές αρετές, η μαστοριά στη σύνθεση του ποιήματος/πεζού.

3) Η πρωτοτυπία της ανάπτυξης, με την πιθανή συμπερίληψη στοιχείων από σύγχρονα ερεθίσματα.

4) Ισοτιμία των αξιόλογων συμμετοχών. Έτσι, αποδόθηκαν ισάξιοι Έπαινοι σε αρκετά έργα.

5) Συμμετοχή ανέκδοτη σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα.

            Η ομάδα Σύνταξης του Μανδραγόρα κατέληξε στις εξής βραβεύσεις:

Ποίηση:

1ο Βραβείο: Βασιλική Παναγιώτου
2ο Βραβείο: Ευτυχία (Εύα) Γεννάδη
3ο Βραβείο: Κυριακή Λυμπέρη

Έπαινοι (αλφαβητικά):

Κωνσταντίνος Διαμαντάκης, Ελευθερία Ζέλκα, Μαρία Καλαντζή, Κωνσταντίνος Μπαζιώνης, Βίκυ Σπυροπούλου, Εύη Χατζηχαραλάμπους.

Πεζογραφία: 

1o Βραβείο: Μιράντα Χρυσομάλλη, 
2o Βραβείο: Γεωργία Μπουζέα, 
3o Βραβείο: Γαλάνη Ρούλα

Έπαινοι (αλφαβητικά):

Σίσσυ Αγγελάκου, Γιώτα Αναγνώστου, Γεωργία Γιαννιού, Δημήτρης Τούλιος.

            Με το ερέθισμα του διαγωνισμού, οι εντυπώσεις από τις αναγνώσεις του αξέχαστου δημιουργού μετουσιώθηκαν σε λογοτεχνική έκφραση. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να διαπιστώσουμε πως η ανταπόκριση υπήρξε επιτυχημένη. Στις βραβευμένες συνθέσεις παρατηρούνται η διάθεση διαλόγου με το έργο αλλά και το φάσμα του ίδιου του Γιάννη Σκαρίμπα. Η Χαλκίδα στέκει εύλογα σαν μόνιμο σκηνικό στον ιστό αρκετών έργων. Οι λογοτέχνιδες/λογοτέχνες, που ανακάλυψαν στο τάλαντό τους σημάδια καλλιτεχνικής συνάφειας με τον Γιάννη Σκαρίμπα, βρήκαν και έναν –ενδεδειγμένο σε κάθε περίπτωση– τρόπο επικοινωνίας τόσο με την πολυσχιδή έκφραση του τιμώμενου, όσο και με τους πρώτους αποδέκτες τους, την ομάδα Σύνταξης του Μανδραγόρα, η οποία έχει την ευθύνη της κρίσης των έργων, αντιπροσωπεύοντας το ευρύ κοινό, στο οποίο θα εκτεθούν τα βραβευμένα ποιήματα και πεζά, μέσα από τις σελίδες του επόμενου τεύχους, 72, του Μανδραγόρα.

            Η τεχνοτροπία που υιοθετείται στις ποιητικές συνθέσεις είναι κυρίως παραδοσιακή, με μέτρο και ρίμα. Θεματικά και υφολογικά στα αξιόλογα ποιήματα του διαγωνισμού διακρίνονται η υπαρξιακή ενατένιση, η υποφώσκουσα λύπη, η εξομολογητική διάθεση, η κριτική για την κατάσταση του βίου, η αυτοκριτική και η αισθητική παρατήρηση του ανθρώπινου χαρακτήρα στο χαλκιδαίικο βάθος πεδίου. Παρόμοια χαρακτηριστικά, θεματικά και υφολογικά, διακρίνουμε και στα πεζά. Κρίνουμε ότι δεν πρόκειται απλώς για ένα καθρέφτισμα των ριζοσπαστικών διαθέσεων ή των επιρροών του Γιάννη Σκαρίμπα από τον συμβολισμό του 19ου αιώνα και τις μοντέρνες τάσεις του 20ου. Το υλικό του διαγωνισμού παρουσιάζει μια σύγχρονη πολυπρισματική διάσταση των καλλιτεχνικών προβληματισμών και καταγραφών, πάνω σε θέματα που με το ειδικό τους βάρος δεν χάνουν ποτέ την επικαιρότητά τους. Προφανώς, η ιστορική απόσταση από τη Χαλκίδα του μεσοπολέμου και οι νεότερες επιρροές είναι ευδιάκριτες. Ιδίως σε μια εποχή που δεν υπάρχουν πρωτοπορίες ή καλλιτεχνικά ρεύματα, όπως στις αρχές του περασμένου αιώνα, μοιάζει αναπόφευκτο οι αναζητήσεις για τη σύγχρονη αποτύπωση να χαρακτηρίζονται τόσο από ένταση όσο και από αβεβαιότητα.

            Είθε η προσπάθεια του Μανδραγόρα και των δημιουργών, που έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους για τον διαγωνισμό, να αποτελέσουν παρακαταθήκη και κίνητρο για την περαιτέρω αποτίμηση και αξιοποίηση του έργου που κληροδότησε ο Αγιαθυμιώτης δημιουργός, ο Χαλκιδαίος εκτελωνιστής γλωσσικού πλούτου Γιάννης Σκαρίμπας.

Μ