Φωτοσινεγραφία και Έκσταση στο Καρναβάλι

In Βιβλιοπαρουσιάσεις, Εκδηλώσεις by mandragoras

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ – ΕΚΔΗΛΩΣΗ

Φωτοσινεγραφία και Έκσταση στο Καρναβάλι

για την έκδοση
«Η ΚΟΚΚΙΝΗ ΝΥΧΤΑ και οι ημέρες των χρωμάτων»
του Χάρη Α. Πρέσσα

Οι εκδόσεις «Πικραμένος» μάς προσκαλούν στην εκδήλωση «Φωτοσινεγραφία και Έκσταση στο Καρναβάλι» με αφορμή το φωτογραφικό λεύκωμα «Η Κόκκινη Νύχτα και οι ημέρες των χρωμάτων» του Χάρη Α. Πρέσσα, τη Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2019, ώρα 18.30, στο Επίκεντρο+ (Νόρμαν 16, Πάτρα).

Για την έκδοση θα μιλήσουν οι: Εύα Αθανασοπούλου, πολιτικός μηχανικός – συγγραφέας, Κρίστυ Κουνινιώτη, δημοσιογράφος, και Ορέστης Σκαλτσάς. Στη συζήτηση θα συμμετέχει και ο Χάρης Α. Πρέσσας.

Λίγα λόγια για την έκδοση:

Κόκκινη είναι η νύχτα της μεγάλης καρναβαλικής βραδινής παρέλασης, η οποία, όπως σημειώνει ο φωτογράφος στον πρόλογο «δεν είναι κόκκινη μόνο από τις δάδες των συμμετεχόντων. Είναι κόκκινη γιατί κόκκινο είναι το πάθος και η έκσταση που σε κυριεύει όταν βρεθείς ανάμεσά τους. Όταν βρεθείς να παλεύεις να κρατηθείς στην επιφάνεια ενός ποταμού από πύρινες λόγχες. Όταν βρεθείς να συμπλέεις με ένα πλήθος αλαλάζον (και τι πρωτάκουστο, ειρηνικό και αλαλάζον!) και να χορεύεις σε ρυθμούς εκστατικούς μιας μουσικής που έρχεται από μέσα σου.

»Η μηχανή, εκεί, να καταγράφει, κολλημένη πάντα στην άκρη του χεριού, και με το σκόπευτρό της σταθερά το μάτι ενωμένο…

»Κάποια στιγμή, αν αφεθείς, τον χρόνο τον νιώθεις αλλιώς. Όχι μόνο να μεγαλώνει, γενικά αλλιώς. Σαν η μονάδα μέτρησής του να μην έχει μεγάλη σαφήνεια ή ακρίβεια. Σαν να μην έχει σταθερή διάσταση. Πιο αόριστη, πιο ρευστή…»

Ο Χάρης Α. Πρέσσας, φωτογραφίζοντας χρόνια το Πατρινό Καρναβάλι κι έχοντας συγκεντρώσει ένα μεγάλο corpus δουλειάς, επιλέγει για την Κόκκινη Νύχτα φωτογραφικά έργα που, πειραματιζόμενα στα σημεία τομής της εικαστικής αναζήτησης αφενός της φωτογραφικής αποτύπωσης αφετέρου, αναμετρώνται με την ενέργεια, τον χρόνο και τον χώρο σαν πεδίο όπου ενοποιούνται και πάλλονται φόρμες και μορφές.

Το καρναβάλι προσφέρεται προφανώς ως αφορμή. Τα άρματα, τα γκρουπ, τα πρόσωπα και οι μάσκες εγκαθίστανται, ως οφείλουν, στο πρώτο πλάνο, ωστόσο αυτό που στις φωτογραφίες του Πρέσσα ηλεκτρίζει με την παρουσία του το βλέμμα καταλαμβάνοντας (ενίοτε και διαπερνώντας) το κάδρο, είναι η ανάδειξη και η πρωτοκαθεδρία ενός δυναμικού κι εκστατικού άυλου. Του άυλου της καταλυτικής διάχυσης ενέργειας, που συντίθεται από κίνηση, ρυθμό και χρώμα.

Συγκεκριμένα στην ενότητα «Κόκκινη Νύχτα» το κλικ του φακού επιβουλεύεται τόσο τον χώρο αλλά κυρίως τον χρόνο: μέσω της τεχνικής του «ανοιχτού φλας» και της «φωτοσινεγραφίας» (όρο που ο Πρέσσας εισηγείται και επεξηγεί) επιτυγχάνεται η διεύρυνση της φωτογραφικής αποτύπωσης και συνακόλουθα η επιμήκυνση του καταγραφόμενου χώρου και χρόνου, ενισχύοντας την αφηγηματικότητα της φωτογραφικής πράξης.

Στην αφηγηματικότητα αυτή των φωτογραφικών πράξεων του Πρέσσα ο πρωταγωνιστής είναι λιγότερο το καρναβάλι και περισσότερο οι αλχημείες της έκστασης ή ο τρόπος που ο φακός είναι σε θέση να αναμετρηθεί με τις άπειρες εκδοχές του διονυσιακού.

Χάρης Α. Πρέσσας

Ο Χάρης Πρέσσας σπούδασε στην Ιταλία στη Σχολή Καλών Τεχνών Φλωρεντίας όπου κι εξειδικεύθηκε στην ζωγραφική και την φωτογραφία στα διετή προγράμματα εξειδίκευσης της Σχολής. Έζησε στη Φλωρεντία για οκτώ χρόνια. Δημιουργικά κινείται στους χώρους των Κατασκευών, της Γλυπτικής, της Ζωγραφικής και της Εικαστικής Φωτογραφίας. Είναι Τακτικός Καθηγητής στο Τ.Ε.Ι. Αθηνών στο Τμήμα Φωτογραφίας & Οπτικοακουστικών Τεχνών. Εξελέγη πρόεδρος του Τμήματος για πέντε θητείες 2003, 2006, 2008, 2014 και 2016.

Έχει πραγματοποιήσει 17 ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε 33 ομαδικές, στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει συμμετάσχει σε 15 Διεθνή Συμπόσια και διοργανώσεις. Έργα του (μερικά εκ των οποίων φιλοτεχνήθηκαν in situ σε Βενετία-Ιταλία και Luleo-Σουηδία),  ευρίσκονται στους Δήμους Saint-Égrève-Γαλλία, Πατρέων-Ελλάδα και Pingyao-Κίνα, στο ΤΠΠΛ του ΕΜΠ, στο ΤΕΙ Αθηνών και σε ιδιωτικές συλλογές. Στο Α΄ Συμπόσιο Γλυπτικής του Δήμου Πατρέων το 2002 η γλυπτική σύνθεση «Έξοδος – Νίκη» αναδείχθηκε πρώτη και τοποθετήθηκε σε κεντρική πλατεία της πόλης (Τριών Συμμάχων). Έλληνες και ξένοι κριτικοί, ακαδημαϊκοί και  ιστορικοί τέχνης έχουν επανειλημμένα γράψει για το έργο του.

Σε ετήσια βάση από το 1995, αναπτύσσει εκπαιδευτική πολύπλευρη εκπαιδευτική δραστηριότητα (Lectures, Tutorials, Workshops, Portfolio Reviews) σε πανεπιστήμια πολλών ευρωπαϊκών χωρών. Δίδαξε για οκτώ συνεχή χρόνια (1997-2005) ως επισκέπτης καθηγητής στα μεταπτυχιακά προγράμματα Σχολής Καλών Τεχνών στο Κεντ της Αγγλίας (MA & MFA International Practice του Πανεπιστημίου KIAD νυν UCA).

Από τις Εκδόσεις «ΙΩΝ» κυκλοφορούν τα θεωρητικά βιβλία:  Συνθέτοντας: Βασικές Αρχές Εικονοποίησης και Εικαστικές εφαρμογές: Δημιουργώντας με Παράλληλα Εκφραστικά Μέσα. Από τον Δήμο Πατρέων το 1990 εκδόθηκε φωτογραφικό λεύκωμα με θέμα το Πατρινό Καρναβάλι και το 2006 από τον οργανισμό «Πάτρα – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» εκδόθηκε σε ψηφιακή μορφή (DVD) το οπτικοακουστικό υλικό  υπό τον γενικό τίτλο Χωροχρόνου Ρευστότητα ΙΙ.

Αναλυτικά βιογραφικά στοιχεία στην ιστοσελίδα:  http://users.teiath.gr/pressas