Κώστας Κρεμμύδας | Σαντιγκάρ

In ΕΚΔΟΣΕΙΣ, Ποίηση by mandragoras


Ποίηση

Κώστας Κρεμμύδας | Σαντιγκάρ
ΚΑΙ ΤΟ ‘ΛΕΓΕ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΟΥ:
– Μάθε σκοποβολή
φρόντιζε τον εαυτό σου μη συνερίζεσαι τους πεθαμένους
Μόνο τ’ αστέρια είναι αλεξίσφαιρα
Με τέτοια όνειρα εκεί κάτω
σίγουρα θα φας το κεφάλι σου.
 
Πεθαίνει και παραπεθαίνει η Ελλάδα
Κι οι Έλληνες μαζί της πεθαίνουν και παραπεθαίνουν
Πηδάνε από μπαλκόνια, αυτοπυρπολούνται, βάζουν το δίκαννο στο στόμα και τραβούν τη σκανδάλη, φέρνουν στα χωριά τους το σχοινί της κρεμάλας, ανοίγουν ένα κατακόκκινο κάκτο στη μέση της πλατείας Συντάγματος, λουφάζουν φοβισμένοι τα βράδια στις τηλεοράσεις, χτυπιούνται κατάστηθα με λεπίδι στο Κερατσίνι, πέφτουν από μπαλκόνια, καταπίνουν ασπιρίνες, παρακολουθούν τις ειδήσεις, συνομιλούν με εγκλήματα, χάνονται άβουλοι στα βάθη της γης, ξεχνιούνται στα ξένα, αρκούνται στο λήθαργο, υποδέχονται ήρωες, υποδύονται ρόλους, υποκλίνονται στο κενό, χειρονομούν μάταια, χειροκροτούν αδέξια χαροπαλεύουν

Γι αυτό σου λέω: συνέχισε να με τρομάζεις τις νύχτες Θέλω να ξέρω πως είμαι ακόμα ζωντανός

Mπροστά στην κρίση οι ποιητές αντιδρούν με δυο διαφορετικούς τρόπους: Οι περισσότεροι επιστρατεύουν αντανακλαστικά τη γλωσσική προστασία της κοινοτοπίας, προκειμένου να προσεγγίσουν το συγκεκριμένο φαινόμενο, αλλά και προκειμένου, τελικά, να το αντιπαρέλθουν. Η στερεότυπη ποιητική γλώσσα δημιουργεί μια εικονικά προστατευμένη πραγματικότητα και συνεπώς ψευδή. Οι λιγότεροι αντέχουν, ερχόμενοι αντιμέτωποι με το βασικό απότοκο της κρίσης, τον φόβο, να επιτρέψουν να καταστεί προφανές ό, τι οι πρώτοι επιχείρησαν να αποσιωπήσουν, ότι ο τρόμος καταλήγει στη γλώσσα. Γι’ αυτό ο λόγος τους καταρρέει, αλλά αποδομείται σε σχήματα, τα οποία επέχουν διαλυτικό, δηλαδή κριτικό, ρόλο, γενικότερα κατά της ιδεολογίας ενός κόσμου όπου οι άνθρωποι εξαθλιώνονται και ειδικότερα κατά της τυπικότητας του καθιερωμένου ποιητικού λόγου, ο οποίος αντί να αποκαλύπτει και να καταγγέλλει, κρύβει και αποσιωπά.

Η ποιητική του Κώστα Κρεμμύδα είναι εξόχως πολιτική, με την έννοια ότι διαμορφώνεται σε μια αντισυμβατική γλώσσα, η οποία καταγόμενη από τον υπερρεαλισμό κατά πρώτον και κατά δεύτερον από την κειμενικότητα, εξαρθρώνει τους αρμούς και σπα τη συνηθισμένη κειμενική συνοχή, από την άλλη όμως επιταχύνει τη γραμμική κίνηση και συνέχεια της γραφής, ώστε οδηγεί στον προαναφερθέντα καταρρέοντα και κριτικό λόγο, ο οποίος χαρακτηρίζεται μεν από τη συμπτωματολογία της κρίσης, αλλά συγχρόνως μετέρχεται αυτά τα γλωσσικά συμπτώματα ως καταστατικές αρχές μιας ποίησης που στρέφεται ενάντια στην αιτία τους. Στη Σαντιγκάρ επισημαίνεται το αυτονόητο, το οποίο όμως συχνά αγνοείται, ότι για τους ποιητές η κρίση πρέπει πρωτίστως να ανάγεται σε ζήτημα μεθόδου, βασισμένης στις δραματικές συνέπειες της κρίσης για τη γλώσσα. Η δημιουργία μιας τέτοιας ποιητικής αποτελεί την πρώτη και θεμελιώδη πράξη κριτικής ενάντια σε όσα συντελούνται στον κόσμο αυτή την εποχή. […]

Παναγιώτης Βούζης

Κώστας Κρεμμύδας (2)Ο Κώστας Κρεμμύδας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1955. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και Δημόσια Διοίκηση στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Παιδαγωγικά στη ΣΕΛΕΤΕ, Νομικά στη Νομική Αθηνών και Κοινωνική Ιστορία στη Σορβόνη, όπου και παρουσίασε το μεταπτυχιακό του: “Συνδικαλιστικό κίνημα και Τράπεζες στην Ελλάδα (1917-1949), Η περίπτωση της Εθνικής Τράπεζας”. Εκπόνησε διδακτορική διατριβή στο Πανεπιστήμιο Πατρών με θέμα “Επιθεώρηση Τέχνης (1954-1967)”. Από το 1993 διευθύνει το περιοδικό “Μανδραγόρας” και τις ομώνυμες εκδόσεις. Συμμετέχει στην Οργανωτική Επιτροπή του “Συμπόσιου Ποίησης”. Κριτικά κείμενα, δοκίμια και χρονογραφήματα του δημοσιεύονται σε εφημερίδες και περιοδικά. Τα τελευταία τρία χρόνια διατηρεί στην κυριακάτικη εφημερίδα “Η εποχή” τη στήλη “Ξούθου & Μενάνδρου γωνία”.

Μανδραγόρας, 2013
45 σελ.
ISBN 978-960-9476-65-2

Share this Post