Πατάτε και κασέται

In ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ by mandragoras

hans-baluschek_Workers

Σκόρπιοι κρότοι. Μονάχα σκόρπιοι κρότοι

ηχούν στην άπνοη νύχτα, της γειτονιάς μου

                                         Νικόλας Ευαντινός

Τέτοιες δόξες ούτε στην εποχή του Καποδίστρια δεν είχανε γνωρίσει. Γιατί όταν υπάρχει πολιτική πρόταση/βούληση, τα πάντα γίνονται. Νέα κινήματα, μεγάλα οράματα, υψηλοί στόχοι, φρέσκα καθήκοντα, καίριες ιδεολογικές αντιπαραθέσεις: τελικά είστε με τις πατάτες, ή τα κολοκυθάκια; Με τις ελιές, ή την κάπαρη; Το σκουμπρί, ή τον μπακαλιάρο; Το Βενιζέλο ή τον Παπουτσή; (το τελευταίο ερώτημα μπορεί ν’ αποδειχτεί ανυπόστατο, σαν το κίνημα, και τις εναλλακτικές του προτάσεις).

Τώρα μάλιστα που, σαν τις κασέτες εξαφανίστηκαν κι οι διαδηλώσεις, απέμειναν μόνες κυρίαρχες οι πατάτες ν’ ανοίγουν το δρόμο της κοινωνικής χειραφέτησης. (Βέβαια δεν κατάλαβα το χαλασμό, γιατί στη λαϊκή της γειτονιάς μου ο μεγαλοκαρχαρίας στον πάγκο τις πούλαγε 45 λεπτά το κιλό). Λιγότερο απ’ ότι το αναγκαστικό καθάρισμα στα φανάρια. Kι ακριβώς όσο τα 45αρια των αφών Ψωμιάδη. Γι’ αυτό δε συλλαμβάνω τον ύψιστο πατριωτικό στόχο. Να κάνουμε κίνημα για τη σαντιγί, τον ταραμά, τα κουκουνάρια, το καταλαβαίνω, αλλά τόση μανία με τις πατάτες; Που ’ναι και παχυντικές, στην ηλικία μας… Εκτός αν τις αξιοποιήσουμε προεκλογικά, καθώς φαίνονται ανθεκτικότερες απ’ τ’ αυγά, και λιγότερο ζουμερές απ’ τις τομάτες. Αλλά τα 45 λεπτά μας μάραναν; Εδώ υπολογίζουν σε 100 χιλιάδες αυτούς που θα πληρώσουν 2 ευρώ για να ψηφίσουν Βενιζέλο! Βέβαια στα προγράμματα των στούντιο της Βριλησσού, τα βίτσια πληρώνονται ακριβότερα. Ειδικά όταν χρειάζονται και βοηθήματα. Που εισάγονται και από τη SIMENS. (Ειδικά μετά τη συγνώμη). Αν μάλιστα βιαστεί κι ο Γιωργάκης να μας ζητήσει κι αυτός συγχώρεση πριν χάσει το κόμμα του, θα θεωρήσουμε το θέμα λήξαν και θα τον ξαναψηφίσουμε. (Ο Κλίντον μαλάκας ήταν που ζήτησε;) Άλλωστε τη συγχώρεση την προβλέπει κι η εκκλησία. Αυτή που μας καλεί μέσω του φιλολαϊκού SKY –όχι στη ροή του προγράμματος, αλλά όταν βγάζουν τις κουκούλες και ρίχνουν τα διαφημιστικά– να αφήσουμε το κατιτίς μας στα σούπερ μάρκετ. (Βέβαια η εκκλησία θα μπορούσε να πουλήσει μια από τις 97 μήτρες –εννοώ κορώνες του Χριστόδουλου, και να τα μοιράσει στους φτωχούς. Ας βάλουν στο μουσείο του κακαριστού τις υπόλοιπες 96).

Δεν είναι ο συνειρμός με τον Βενιζέλο, αλλ’ από καιρό σχεδίαζα να σας μεταφέρω την έκπληξή μου απ’ τ’ άλλοτε Τουρκοβούνια και νυν Αττικό άλσος, (όπου και ο οικισμός Γεωργίου Παπανδρέου) –μαγική η σοφία της ζωής! που διάλεξε την περιμετρική οδό Βριλησσού για να εγκαταστήσει δεκάδες φιλόξενα studio, επί το χυδαιότερο, μπουρδέλα, ως προερχόμενα από την ιταλική bordello –για να μπούμε στο πνεύμα της ετυμολογίας τώρα που έχουμε και υπουργό γλωσσολόγο. Στα ελληνικά, τα μπορντέλα –όχι μόνον αυτά που έχουν εγκατασταθεί στο άλσος Παπανδρέου, αλλά όλα γενικώς, λέγονται και «οίκοι ανοχής». Δεν προχωρώ σε συσχετίσεις των οίκων, μήτε και του συνοδευτικού «ανοχής», με τη σύγχρονη πολιτική μας ζωή, αφήνοντάς τα στην κρίση του αναγνώστη.

Πληθώρα στην περιοχή τα νούμερα, που ’χουν ως γνώρισμα μια τεράστια φωτεινή, ταμπέλα, με έναν και μόνο αριθμό: 45, 36, 40, 60, 55, 57, 36Α, 42, κάτι μεταξύ αριθμού πρωτοκολλημένου αιτήματος κατά το γνωστό –«γράψε τον κι αυτόν για σπίτι», με τα μέλη υπουργικού συμβουλίου, ή τις δημοσκοπήσεις που διερευνούν την πρόθεση, αλλά ποτέ την υγεία του ψηφοφόρου. (Ένα εγκεφαλογράφημα πάντα χρειάζεται πριν την κάλπη). Αντίθετα στη Βριλησσού τα πράγματα είναι ότι πιο χαριτωμένα, έχουν μπέσα και δεν στιγματίζουν τη ζωή σου για πάντα. Ό,τι πληρώνεις, παίρνεις. Καμιά δε θα ’ρθει εκ των υστέρων να στο παίξει παρθένα, σαν τον Καστανίδη, την Κατσέλη και τον Μπίστη.

Στην ίδια επίσης περιοχή, παρ’ ολίγο να υψωθεί και μεγαλόπρεπος ναός του Σωτήρος, καθώς τον Δεκέμβριο του 1968 ο Γεώργιος Παπαδόπουλος αποφάσισε –τέσσερις μήνες από την ατυχή απόπειρα του Παναγούλη–, να εκσυγχρονίσει (και να συμπληρώσει με τα δικά του ευχαριστήρια) το εκκρεμές από την Δ’ Εθνοσυνέλευση του Άργους (31.7.1829) «Τάμα του Έθνους». Και για τα δυο μας τάματα (της σωτηρίας του έθνους και του δικτάτορα) συγκεντρώθηκαν, εκείνα τα χρόνια, 453 εκατομμύρια δρχ! (45,5 εκατομμύρια απ’ τον τακτικό προϋπολογισμό, 180 εκατομμύρια από δωρεές, εισφορές, εράνους μεταξύ των ευσεβών συμπολιτών μας και 230 εκατομμύρια δάνεια.) Το 90% των εσόδων, δηλαδή 409 εκατομ. αναλώθηκαν σε απαλλοτριώσεις, μελέτες, λειτουργικά έξοδα, κλπ, ενώ τα 46 χάθηκαν στο δρόμο και πού να τρέχεις τώρα με τις γόβες να τα ψάχνεις… (βλ. Ιός, Ελευθεροτυπία, 25/7/2010).

Δυστυχώς στα Τουρκοβούνια το χάσαμε το τρισυπόστατο «Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια». Μονάχα τα «σπίτια» απέμειναν δίπλα στον πολιτικώς φορτισμένο οικισμό του Γεωργίου Παπανδρέου. Δε μένει, τώρα με την αποχώρηση, να δώσουν και το όνομα του εγγονού, τιμής ένεκεν, στα studio της περιοχής.

Ανάλογη τύχη με τις εισπράξεις του «Τάματος» είχε και η επιχείρηση του «Άξιον εστί» –όχι του Ελύτη, αλλά της εικόνας που κουβάλησαν από το Άγιον Όρος για να συρρεύσουν οι πιστοί να προσκυνήσουν, στον Άγιο Παντελεήμονα Αχαρνών, πριν τον κοσμήσουν με την παρουσία τους οι Νταλάρας, Παπούλιας και Χρυσή Αυγή. Παλιά άλλωστε η συνήθεια από τους αλησμόνητους βυζαντινούς χρόνους: κάθε που προέκυπτε οικονομικό πρόβλημα, ή και πολιτικό, οι αυτοκράτορες κατέβαζαν –με το αζημίωτο– εικόνες, οστά, κρανία, πλευρά αγίων που θα εξέθεταν σε λαϊκό προσκύνημα. Πλήθη, πιστοί, θεοσεβούμενοι, ακόμα και αθεόφοβοι που κράταγαν πισινή, πέρναγαν για να προσκυνήσουν, αυγαταίνοντας της εισπράξεις για το δημόσιο και την εκκλησία. Αξέχαστα χρόνια! Που ευτυχώς συνεχίζονται μέχρι τις μέρες μας. Άλλωστε και τότε οι πατάτες είχαν την τιμητική τους.

Κι ένας τελευταίος, άσχετος –τουλάχιστον με τις πατάτες, αλλά ίσως όχι με τους βυζαντινισμούς, που επίσης μας κληροδότησε το Βυζάντιο: είκοσι έξι χρόνια μετά, πριν τρεις Δευτέρες διάβηκα ξανά το κατώφλι της Κουμουνδούρου, όπου στεγάζονται ως συνέχεια του ΚΚΕ εσωτ. και της ΕΑΡ, τα γραφεία του Συνασπισμού. Δυο φορές με κατέβασε ο θυρωρός να μετακινήσω το μηχανάκι. Συνεδρίαζε η πολιτική γραμματεία κι έπρεπε ο άνθρωπος να διευθετήσει τα στελεχικά αυτοκίνητα. Τελικά πάρκαρα στην πέρα γωνία με την ελπίδα να μη στάθηκα εμπόδιο στη λήψη των σοβαρών αποφάσεων.

Φοβάμαι τις συνέπειες από το βαρύ βλέμμα/νεύμα στελέχους με την υποβόσκουσα απαξίωση. Ίσως γι’ αυτό ελεημοσύνη και συγκατάβαση διευκολύνουν την αποδοχή, μας βοηθούν, στη ζωή μας, να περνάμε απαρατήρητοι. Η συλλογική αδυναμία του πολίτη/ψηφοφόρου/πελάτη δικαιώνει την στόφα του ισχυρού κομματικού παράγοντα. Η διεκδίκηση του αβέβαιου μπορεί να ταράξει ισορροπίες. Η πεπατημένη έχει δοκιμαστεί ανά τους αιώνες. Τι τα θέλουμε λοιπόν τα δύσκολα; Ας συνεχίσουμε όπως τα ξέρουμε: να ψηφίζουμε, να χειροκροτούμε, και να παρακολουθούμε τα πάνελ. Τα άλλα θα τα φέρει η ζωή, με τη βοήθεια του Θεού, βεβαίως…

–Καλέ, πατάτε; ρώταγε απ’ την παραλία η λουόμενη.

–Κασέται μανδάμ, απαντούσε ο μικροπωλητής.

Κώστας Κρεμμύδας