Φαίδων Πατρικαλάκις | Εγώ ο Ιωσήφ Σινάν

In ΕΚΔΟΣΕΙΣ, Μυθιστόρημα, Πεζογραφία by mandragoras


Μυθιστόρημα

Φαίδων Πατρικαλάκις | Εγώ ο Ιωσήφ Σινάν
«Με επίκεντρο την Κωνσταντινούπολη»

Μεγάλο μέρος της γοητείας της Κωνσταντινούπολης εκτός βέβαια από τα βυζαντινά μνημεία οφείλεται στα υπέροχα κτίσματα του αρχιτέκτονα Ιωσήφ Σινάν. Είναι κτίσματα που δεσπόζουν και των οποίων η οντότητα δημιουργεί μια μαγευτική εικόνα. Όσες φορές βρίσκομαι στην Κωνσταντινούπολη τα θαυμάζω και τα καμαρώνω γνωρίζοντας ότι είναι δημιουργήματα ενός έλληνα ο οποίος με τα έργα του προσπάθησε να διατηρήσει ζωντανή τη βυζαντινή παράδοση. Όλα αυτά τα αρχιτεκτονήματα τα έχω χαρεί σε διαφορετικές εποχές του χρόνου, άλλωστε σε κάθε μια αποκτούν διαφορετική υπόσταση. Για μένα η πιο εντυπωσιακή εκδοχή τους είναι τον χειμώνα, όταν το χιόνι απλώνεται πάνω τους δημιουργώντας έντονη παραμυθένια ατμόσφαιρα. Όποιος δεν έχει αντικρίσει χιονισμένη την Πόλη δεν έχει απολαύσει ένα σημαντικό μέρος της γοητείας της. Ο σκληρός χειμώνας, τα βαριά σύννεφα, τις μικρές μέρες, τα μαγκάλια, τις σόμπες, τα τζάκια, τα κυδώνια, τα μήλα, τα κάστανα, τα ζεστά ρούχα, τους μάλλινους σκούφους, τα ζεστά τσάγια, τους λουκουμάδες, δημιουργεί ένα ασύλληπτο σκηνικό ζωής και θεάτρου.

Ένα από τα πιο γοητευτικά τζαμιά της Κωνσταντινούπολης είναι αυτό του Σοκολού πασά, του Μεχμέτ, του πολυαγαπημένου φίλου του Σινάν. Το τζαμί είναι κτισμένο ακριβώς στην παραλία του Κεράτιου κόλπου και αποτελεί ένα από τα σπάνια θρησκευτικά κτίσματα που βρίσκεται τόσο κοντά στη θάλασσα. Αυτό το τζαμί είναι σχεδόν μέσα στη θάλασσα, ακριβώς στο ένα άκρο της γέφυρας του Ατατούρκ, απ’ όπου περνάει κανείς συνέχεια όταν πηγαίνει με το λεωφορείο προς το Ταξίμ ή και αντίθετα. Δείχνει κατάλευκο σαν περιστέρι ή σαν πλοίο που δεν συναντάς όμοιό του. Κάθε φορά που περνάω από εκεί το θαυμάζω ν’ ακτινοβολεί σαν αχιβάδα του Αιγαίου […]

Mε αφορμή και επίκεντρο τη ζωή του ελληνορθόδοξης καταγωγής Ιωσήφ Σινάν (γεν. 29 Μαΐου 1489, Άγιοι Ανάργυροι Καππαδοκίας), του ονομαστού αρχιτέκτονα της οθωμανικής αυτοκρατορίας που επί εποχής Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς βρέθηκε στην Πόλη –παιδί παιδομαζώματος– και συνδέθηκε με μεγάλη φιλία με τον επίσης χριστιανό ελληνικής καταγωγής Ιμπραήμ πασά, γνωστό ως Πάργαλη (από τον τόπο καταγωγής του την Πάργα), ο Φαίδων Πατρικαλάκις στο νέο μυθιστόρημά του μας ξεναγεί στα άδυτα του Παλατιού. Στις ίντριγκες, τις δολοπλοκίες, τις δολοφονίες, τον πρωταγωνιστικό ρόλο του χαρεμιού και των παλλακίδων, αλλά και του Σουλτανάτου των γυναικών που διαφέντευαν στο όνομα της προάσπισης των συμφερόντων των γιων τους, που η καθεμιά φιλοδοξούσε να τον δει Σουλτάνο, στέκεται με μια αφαιρετική γραφή ο συγγραφέας, με ένα πισωγύρισμα του χρόνου, δίνοντας διάσταση σε εικόνες, θαυμαστά μνημεία, μοναδικά αρχιτεκτονήματα που κατασκευάζονταν σχεδόν παράλληλα και αθόρυβα δίπλα στην περιπετειώδη πορεία της Αυτοκρατορίας.

Οδηγός του τα 334 έργα που του αποδίδονται στον Σινάν: δημόσια τεμένη, σχολεία, ανάκτορα, δημόσια λουτρά, μαυσωλεία, πτωχοκομεία, ιεροδιδασκαλεία, πανδοχεία, νοσοκομεία, γέφυρες, κρήνες, συντριβάνια, υδραγωγεία.
Ο Πατρικαλάκις με το βλέμμα του ζωγράφου αλλά και του βαθύ λάτρη της Πόλης καταφέρνει να περιγράψει μέσα από την τέχνη και την αρχιτεκτονική της εποχής, αλλά και να σταθεί σε άπειρες φαινομενικά απλές λεπτομέρειες των πολυτάραχων χρόνων που ακολούθησαν την πτώση του Βυζαντίνου.

Φαίδων Πατρικαλάκις
O ζωγράφος Φαίδων Πατρικαλάκις γεννήθηκε στη Δράμα το 1930. Σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Bακαλό και στη συνέχεια στο Παρίσι. Ασχολήθηκε επίσης συστηματικά σκηνογραφία-ενδυματολογία. Πολλές ολοζώντανες πληροφορίες για τη γνωριμία του με τον Μπέκετ, τη συνεργασία του με τον Κουν και το Θέατρο Τέχνης, τη μεγάλη του διαδρομή στο θέατρο στο χώρο της Σκηνογραφίας-Ενδυματολογίας, περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, στο μυθιστόρημά του «Χάρμα οφθαλμών». Έχει δημοσιεύσει μια σειρά βιβλίων για τη ζωγραφική, τη σκηνογραφία και τις ταξιδιωτικές του εμπειρίες, καθώς και τέσσερις ποιητικές συλλογές. Από τις εκδόσεις Μανδραγόρας κυκλοφορούν: «Η αρπαγή του βελούδου«, Σχέδια και λέξεις, (2001), «Legato«, ποιήματα, (2004), «Το Μπαρόκ στις ηγεμονικές αυλές τον 17ο και 18ο αιώνα«, (2006), «Στην κόψη της μέρας«, (2008), «Η ζωγραφική της μουσικής και η μουσική της ζωγραφικής«, (2009), «Χάρμα οφθαλμών» Μυθιστόρημα, (2011), το ποιητικό «Εκ της Σιωπής«, (2014) και το παρόν δεύτερο μυθιστόρημά του, «Εγώ ο Ιωσήφ Σινάν».

 

«Μ»

εκδόσεις Μανδραγόρας,
Αθήνα 2015,
σελ. 160,
15Χ21 εκ,
(Σύγχρονη Ελληνική Πεζογραφία),
ISBN: 978-960-592-001-2

Share this Post